Strategisk Sektor samarbejde
Fødevarer og landbrug Strategisk sektor samarbejde
En global bæredygtig omstilling af landbrugssektoren kan ikke lykkes uden Kina. Kina er verdens største landbrugsproducent og rangerer som verdens største griseproducent samt verdens største producent af korn og afgrøder. Tilsvarende er mejerisektoren blandt verdens største. Det betyder også, at drivhusgasemissionerne fra landbrugssektoren i Kina er verdens største sammenlignet med andre landes landbrugssektorers udledninger. Derudover står Kina også over for andre miljømæssige udfordringer, der følger med en stor husdyrproduktion.
Samtidig er offentlighedens krav om en sikker fødevareproduktion, hvor forbrugerne kan stole på maden, og om det er sikkert og sundt at spise, tydelige. Kombineret med det faktum, at Kina har 9 % af den globale landbrugsjord, 6 % af globale ferskvand, men skal brødføde 18 % af den globale befolkning, fokuserer de kinesiske myndigheder på at udvikle en ressourceeffektiv, produktiv og sikker fødevareproduktion.
Derfor har det strategiske sektorsamarbejde mellem de kinesiske og danske myndigheder fokus på fødevaresikkerhed, ressourceeffektivitet og på at reducere madspild og tab. Med udgangspunkt i danske styrkepositioner inden for grise- og mejeriproduktion er der to bilaterale samarbejder.
Det bilaterale samarbejde om en ressourceeffektiv og sikker svineproduktion i Kina, har fokus på dyrevelfærd og sundhed, samt biosikkerhed, sporbarhed og reduktion af husdyresygdomme. Sammen med partnerne fra Chinese Academy of Agricultural Sciences, en forskningsinstitution under det kinesiske ministerium for landbrug og landdistrikter, samarbejder Fødevarestyrelsen om at styrke den kinesiske svineproduktion ved at:
- -Øge bevidstheden om dyrevelfærd og udvikle best practice
- Sikre et højere niveau af biosikkerhed, især i forhold til transport af grise i Kina, for at undgå syge og døde grise grundet smitsomme sygdomme
- Styrke overvågning, sporbarhed og registrering af grise og grisebesætninger for at sikre sporbarhed og fødevaresikkerhed
- Forbedre systemer til overvågning og forvaltning af dyresundhed og -sygdomme
Det bilaterale samarbejde om fødevaresikkerhed i den kinesiske mejerisektor, støtter de kinesiske myndigheder i at opnå en mere sikker fødevareproduktion, forbedre fødevaresikkerheden og sikre sunde fødevarer til den kinesiske befolkning. Sammen med partnere fra State Administration and Market Regulation samarbejder Fødevarestyrelsen om at styrke den kinesiske mejeriproduktion omkring:
- De officielle kontroller af fødevaresikkerheden i mejerisektoren, der skal sikre et højt niveau af fødevaresikkerhed
- Udvikling af retningslinjer for risici ved produktion af modermælkserstatning
- Planlægning af risikobaserede officielle kontroller i mejerisektoren med fokus på udvikling af brugen af datamodelleringsprogrammer
Maritime Strategisk Sektorsamarbejde
Det Maritime SSC sigter mod at fremme samarbejdet med de kinesiske myndigheder om sikker og grøn skibsfart gennem bl.a. udvikling af ”best practice” og samarbejde om international regulering. Derudover er målet at forbedre rammebetingelserne for danske rederier og fremme mulighederne for danske maritime virksomheder i Kina.
Samarbejdsprogrammet dækker et bredt spektrum af maritime områder og har blandt andet fokuseret på at styrke ”best practice” inden for:
- Undersøgelser af maritime ulykker
- Havnestatskontrol
- Kontrol af skibes svovludledninger
- Kontrol af udledning af ballastvand
Derudover er videns- og erfaringsdeling, for eksempel digitalisering af skibe, nul-emissionsskibe, alternative brændstoffer og offshore-fartøjer, også en del af samarbejdet. Dette har givet en mulighed for at præsentere danske virksomheders løsninger. Samarbejdet mellem de danske og kinesiske myndigheder har desuden styrket de bilaterale relationer, hvilket blandt andet har resulteret i øget samarbejde i internationale fora om for eksempel klima (IMO) og ulykkesundersøgelser (MAIIF).
De kinesiske partnere i samarbejdet er China Maritime Safety Administration (MSA)/China Ministry of Transport (Water Transport Bureau) og Ministeriet for Industri og Informationsteknologi (MIIT). Det Strategiske Sektorsamarbejde har været i gang siden 2017. Fase 3 af projektet er begyndt i 2024.
Vand og Miljø Strategisk Sektor Samarbejde
Bæredygtige udvikling af afhængig af god forvaltning af vand, som er essentielt for bl.a. både klimatilpasning samt menneskers og naturens sundhed. Kina står over for store vandudfordringer, herunder vandmangel, oversvømmelser, vandforurening og nedbrydning af økosystemer. SSC Vand- og Miljø projekterne fokuserer på deling af ’best practice’ for lovgivning og regulering på grundvands- og spildevandsområdet mellem Danmark og Kina. Dette er for at sikre tilstrækkelige vandressourcer, forbedret vandmiljø og økosystemer samt effektiv forvaltning af oversvømmelser og næringsstofudvaskning i Kina.
Dette opnås gennem løbende dialoger mellem danske og kinesiske miljø- og vandmyndigheder, studieture til Danmark og Kina samt demonstrationsprojekter på tværs af Kina.
Det bilaterale samarbejde om grundvandsforvaltning har specifikt til formål at hjælpe Ministeriet for Vandressourcer i Kina (MWR) med at sikre en bæredygtig og klimarobust vandforsyning og samtidig bekæmpe overudnyttelsen af grundvandsressourcerne på den Nordkinesiske slette. Fokus for dette samarbejde omfatter:
- Integreret grundvandsmodellering
- Grundvandsovervågning
- Indsatsplaner for kontrol og beskyttelses af grundvand
- Demonstration projekt om Managed Aquifer Recharge (MAR) (kunstig infiltrering) løsninger ved hjælp af dansk teknologi
Det bilaterale samarbejde om spildevandshåndtering har til formål at støtte Ministeriet for Økologi og Miljø i Kina (MEE) med at udvikle politikker og løsninger til at forbedre vandkvaliteten i floder og søer med fokus på håndtering af spildevand fra industrier og landområder. Fokus for dette samarbejde omfatter:
- Vandplanlægning herunder vandområdeplaner
- Overvågning og klassificering af vandkvalitet
- Håndtering af miljøfarlige stoffer fra industrien
- Fire demonstrationsprojekter om miljøgenopretning og planlægning af spildevandshåndtering i Beijing og Jiangsu provinsen
Disse projekter understøtter det grønne bilaterale samarbejde og fremmet engagementet mellem danske vandteknologivirksomheder og kinesiske myndigheder. Desuden har samarbejdet styrket de kinesiske myndigheders kapacitet til at håndtere nutiden og fremtidens vandudfordringer.
Strategisk sektorsamarbejde mellem Danmark og Kina indenfor sundhed
Danmark og Kina oplever lignende udfordringer indenfor opretholdelsen af folkesundheden. I begge lande er tilstedeværelsen af kroniske sygdomme og psykiske lidelser stigende blandt befolkningen samtidigt med at der opleves udfordrende demografiske forandringer. For at bekæmpe disse sundhedsudfordringer fokuserer samarbejdet mellem kinesiske og danske sundhedsmyndigheder, manifesteret gennem det sundhedsfaglige strategiske sektorsamarbejde, på udveksling af viden og best practice-løsninger til gavn for folkesundheden. Samarbejdet blev etableret i 2018 og består af to bilaterale partnerskaber; I det første spor samarbejder Lægemiddelstyrelsen og Chinese National Medical Products Administration om regulering af lægemidler og medicinsk udstyr. I et andet spor samarbejder Sundhedsstyrelsen og Chinese National Health Commission (NHC) om forbedringer af det psykiatriske- og primære sundhedsvæsen i Kina.
- I det første spor af SSC-projektet diskuterer og udvikler Lægemiddelstyrelsen og Chinese National Medical Products Administration om reguleringen af lægemidler og best-practice-løsninger indenfor tre hovedemner: Lægemiddelregistrering og gennemgang, inspektion og kontrol samt godkendelse af medicinsk udstyr. Hovedformålet med dette samarbejde er at understøtte kapacitetsudvikling og en effektiv styring af sundhedsvæsenet i Kina for at sikre folkesundheden. Parterne arbejder derfor med forskellige aspekter, herunder planlægning og design af kliniske forsøg, retningslinjer og evalueringer.
- I samarbejdet mellem Sundhedsstyrelsen og Chinese National Health Commission er en vigtig milepæl inspirationen fra det danske primære sundhedsvæsen og brugen af praktiserende læger. Chinese National Health Commission har vist interesse for at lære mere om den danske struktur i sundhedsvæsenet, og hvordan det kan gavne patienterne, samtidig med at det letter presset fra hospitalerne. Sundhedsstyrelsen er derfor meget motiveret af at kunne bidrage med sin viden og erfaring for at inspirere Chinese National Health Commission til, hvordan man kan forbedre og styrke det primære sundhedsvæsen i Kina.
Et yderligt hovedtema i det første SSC-spor er psykisk sygdom og antistigmatisering deraf. Som en tredje og vigtig part deltager Peking University Sixth Hospital i diskussionen og samarbejdet om tidlig opsporing, forebyggelse og behandling af psykisk sygdom i Kina. I denne del spiller arbejdet med det primære sundhedsvæsen også en afgørende rolle i tidlig opsporing og behandling af patienter med psykiske lidelser. Derudover er arbejdet med antistigmatisering af psykisk sygdom et stort fokusområde. Stigmatisering af psykisk sygdom gør det sværere for patienter med psykiske lidelser at komme sig, når de bliver mødt med skepsis og diskrimination i forskellige sociale miljøer. Ydermere kan indad- eller selvstigmatisering forhindre patienter i at opsøge den nødvendige hjælp, hvilket gør det vanskeligt at foretage behandlinger på et tidligt stadie af den psykiske sygdom.